Sveriges 100 mest populära podcasts

Beethovenpodden

Beethovenpodden

Följ med på en resa genom Beethovens allra bästa musik. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Peter O. Nilsson

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

sverigesradio.se/beethovenpodden

Avsnitt

Symfoni nr 9 ? att välja glädjen

Efter ett långt uppehåll skriver Beethoven i slutet av sitt liv en sista symfoni. Han är sjuk och helt döv. Trots det väljer han att skildra den stora glädjen. Symfonin blir hans största. Bodil och Jack tackar för sig i detta, det sista avsnittet av Beethovenpodden.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Inspelningen vi lyssnade på var med Wienerfilharmonikerna under ledning av Simon Rattle från skivan "Beethoven: Symphonies 1-9" från 2003.

2020-12-11
Länk till avsnitt

Stråkkvartett nr 15 ? Beethovens själ

Kanske är det i slutet av sitt liv, när han är sjuk och helt döv, som Beethoven skriver sin allra vackraste musik. En musik som komprimerar hela musikhistorien och blickar 100 år framåt. I det näst sista avsnittet av Beethovenpodden hittar Bodil och Jack Beethovens själ.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Belceakvartetten spelade Stråkkvartett nr 15 i a-moll från albumet "Beethoven: The Complete String Quartets, Vol. 2".

2020-12-05
Länk till avsnitt

Sångerna ? varför lyssnar ingen på dem?

Jack upptäcker en ny, känsligare sida hos Beethoven i hans sånger om olycklig kärlek. Bodil blir hänförd av världens första sångcykel, men tycker Beethovens mest kända sång är tramsig. Och båda undrar varför inte fler lyssnar på Beethovens sånger.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

I avsnittet hörde hörde vi Adelaide och sångcykeln An Die Ferne Geliebte med Dietrich Fischer-Dieskau och Jörg Demus från albumet "Beethoven: An die ferne Geliebte, Lieder".

Sången Wonne der Wehmut sjöngs av Elisabeth Schwarzkopf på albumet "Lieder Recital Salzburg 1956".

2020-11-27
Länk till avsnitt

Kreutzersonaten ? revolution för kammarmusiken

Bodil berättar hur Beethoven för alltid förändrade kammarmusiken med en helt galen, vacker och svårspelad första sats. Jack hittar nyckeln till varför det är så speciell stämning i andra satsen, och sista satsen bjuder på riktig Bröderna Cartwright-stämning.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

2020-11-20
Länk till avsnitt

Pathétiquesonaten ? de stora känslornas musik

Ta den här musiken på allvar och det kommer hända grejer med dig. Det menar Bodil, som tycker att andra satsen i Pathétique-sonaten är något av det vackraste som skrivits. Och Jack blir helt golvad av den första minuten i första satsen.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Den som spelade Beethovens pianosonat nr 8, även känd som Pathétiquesonaten, var Andras Schiff på skivan "Beethoven: The Piano Sonatas, Volume II" från 2006.

Franz Schuberts Impromptu För Piano D899 hämtades från skivan "Schubert: Piano Sonatas D.840, 850 & 894" av Paul Lewis från 2011.

2020-11-13
Länk till avsnitt

Symfoni nr 7 ? dansfest och episk uppbyggnad

Jack berättar om alla takter som genomsyrar den dansanta sjunde symfonin, och tycker att vår tids mest populära filmmusik är tydligt inspirerad av den berömda andra satsen. Bodil berättar att det är nu som Beethoven står på höjden av sin karriär.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

2020-11-06
Länk till avsnitt

Kejsarkonserten ? älskad schlager från 1809

Jack tycker att den femte pianokonsertens berömda andra sats låter som en riktig schlager, och har hittat en mycket speciell ton som inte verkar höra hemma. Bodil förklarar hur denna pianokonsert gjorde att pianister slutade improvisera på scen.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Inspelningen vi lyssnade på var med Mahler Chamber Orchestra och Leif Ove Andsnes som både dirigent och solist vid pianot. Utgiven 2014.

2020-10-30
Länk till avsnitt

Vårsonaten ? älskad men tråkig?

Jack tycker att den populära Vårsonaten är ett av Beethovens tråkigare verk, och att den egentligen borde spelas snabbare. Bodil har hittat några magiska toner i sats nr 2 som visar vägen framåt för Beethoven.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Alexander Melnikov och Isabelle Faust spelade Sonat För Violin och Piano nr 5 på albumet "Complete sonatas for violin and piano" från 2009.

2020-10-23
Länk till avsnitt

Ödessymfonin ? tonerna som gick till historien

Bodil berättar om den skandalösa premiären av Beethovens femte symfoni och Jack har insett att den berömda melodin i början faktiskt återkommer som en rytm genom alla satser i hela symfonin.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Inspelningen vi lyssnade på var med Berliner Philharmoniker under ledning av Simon Rattle på en skiva med Beethovens samlade symfonier från 2003.

2020-10-16
Länk till avsnitt

Eroicasymfonin ? monster-ackordet och Napoleon

Jack spelar upp ett av musikhistoriens märkligaste ackord för en uppskakad Bodil. Och Bodil berättar att Eroican egentligen handlar om Beethovens idol Napoleon, och kanske också om en figur från den grekiska mytologin.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Inspelningen av Symfoni Nr 3 Ess-dur som vi lyssnade på i programmet var med Berliner philharmoniker under ledning av Simon Rattle från år 2015.

2020-10-09
Länk till avsnitt

Månskenssonaten ? här börjar romantiken

Bodil berättar vad som gjorde Månskenssonaten så radikal när den kom, och hur den banade väg för 100 år av helt ny musik. Jack funderar på varför den sorgsna förstasatsen kom till samtidigt som Beethoven erkände att han började bli döv.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

I avsnittet spelades Beethovens Sonat för piano nr 14 i ciss-moll med pianisten Vladimir Ashkenazy på ett album från 1983.

Dessutom hördes Mozarts Sonat för piano nr 16A C-dur med pianisten Mitsuko Uchida från albumet Piano Sonatas från 1991.

2020-10-02
Länk till avsnitt

Für Elise ? världens mest kända melodi

Jack och Bodil lyssnar på det lilla pianostycket som Beethoven själv ogillade och gömde undan, men som långt senare skulle bli en av världens mest kända pianomelodier.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

I avsnittet spelades Für Elise, eller Bagatell för Piano Woo 59 a-moll som den egentligen heter, i två versioner.

Den första med Roland Pöntinen från skivan Music for a rainy day från 1984.

Den andra versionen spelades av Ronald Brautigam och kommer från albumet Complete works for solo piano från 2013.

2020-09-25
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.