Sveriges 100 mest populära podcasts
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hösten 1978 bytte den unga synthduon VCL XI (som döpt sig efter ett diagram på baksidan av Kraftwerks album "Radio-activity") namn till Orchestral Manouvres in the Dark och gjorde sin första spelning på Eric's Club i Liverpool. Andy McCluskey och Paul Humphreys kom från arbetarhem. De hade inte råd med keyboards så Paul byggde egna elektroniska instrument genom att plocka ut kretskorten ur sina mostrars radioapparater. Till slut köpte de en Korg-500 på avbetalning och skickade en demo med låten "Electricity" till Tony Wilson på skivbolaget Factory i Manchester. Han hatade den, minns Andy och Paul när de hälsar på hemma hos Strage.
"One week Tony Wilson was saying to his wife: 'Oh, they played the club. They were shit. I hate them. They're two hairy blokes from Liverpool playing electric nonsense.' And his wife says: 'No, this is a hit.' And the next week we met Tony and he said: 'You are the future of pop music!' He totally changed his mind. And we said: "We're not fucking pop. We're experimental.'"
I nya "Hemma hos Strage" pratar OMD om sitt 14:e album "Bauhaus staircase", om hur regissören John Hughes fick dem att skriva "If you leave" eftersom han ändrat slutet på sin nya film "Pretty in pink", om Kraftwerks spelning på Liverpool Empire 1975 (dit Paul inte fick gå för sin mamma), om kärleken till Oskar Schlemmer och abstrakt 1900-talskonst, om skivbolaget som sa att de var tvungna att välja om de ville vara Karlheinz Stockhausen eller Abba (varpå de svarade "Why can't we be both?") och om att spela förband till Depeche Mode på den legendariska Rose Bowl-konserten i Pasadena 1988.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
1976, när Brian Tatler var 16, bildade han heavy metal-bandet Diamond Head hemma i Stourbridge. De förutspåddes en lika ljus framtid som de andra grupperna i The New Wave of British Heavy Metal. Diamond Head tryckte upp sitt debutalbum själva och sålde det via en annons i musiktidningen Sounds. När de lyckades sälja ett ex till någon i Los Angeles blev de överlyckliga. "We thought: WE'VE GOT A FAN IN AMERICA! But we didn't think that he had a very American sounding name: Lars Ulrich."
Den unge Lars Ulrich blev så förtjust i Diamond Head att han reste till England för att se dem live. Brian Tatler lät honom bo på en madrass i sitt pojkrum. Sedan åkte Lars hem till Kalifornien och bildade Metallica. För Diamond Head gick det inte lika bra. Sångaren Sean Harris krävde att hans mamma och hennes pojkvän skulle vara bandets managers, trots att de inte visste mycket om musikbranschen. De missade många chanser på grund av det men de första två albumen "Lightning to the nations" och "Borrowed time" anses vara klassiker ? och den monumentala "Am I evil" kom på 26:e plats när Rolling Stone listade de 100 bästa heavy metal-låtarna någonsin. Diamond Head splittrades 1985 och har sedan dess återförenats flera gånger av Brian Tatler som är den ende originalmedlemmen. Hemma hos mig pratar han om sin långa och mödosamma karriär, om hur mycket hjälp han fått av Metallica som tolkat inte mindre än fyra Diamond Head-låtar och om sitt nuvarande jobb som gitarrist i Saxon.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sharon den Adel har i 27 år sjungit i det holländska symfonimetalbandet Within Temptation. Hon har blivit känd för sin mäktiga röst, sitt politiska engagemang och sina överdådiga klänningar som hon designar själv. Nyligen gav bandet ut sitt åttonde album "Bleed out" där Sharon i flera låtar sjunger om kriget i Ukraina. Within Temptation har spelat där och hoppas kunna återvända (några spelningar i Ryssland, där de har många fans, lär det däremot inte bli förrän Putin störtats). I nya "Hemma hos Strage" pratar Sharon om sin globetrottande barndom, om åren i Indonesien, om att inspireras av balinesisk dans, om hur hon och maken Robert Westerholt (gitarrist i Within Temptation) blev kära som tonåringar, om att vilja bli sångerska efter att ha hört Olivia Newton-John, om att diskutera hamburgare med idolen Peter Steele från Type O Negative och om AI-programmet som råkade lägga till Darth Vader i deras Ukraina-video "Wireless".
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Malmösyntharna Eddie Bengtsson och Marina Schiptjenko träffades utanför ett högstadiedisco i Limhamn när hon var 15 och han 18. Eddie hade blonderat hår, solglasögon och en orange overall som han skrivit "DEVO" på. "Honom måste jag prata med", tänkte Marina. De blev ihop och var ett par i ett år och tre månader. Deras vänskap, och bandet som de startade tillsammans, har hållit desto längre: 43 år. Hemma hos Strage pratar Page bland annat om hur knäckt Eddie blev när han upptäckte att Silicon Teens inte var ett riktigt band, om klassikern "Dansande man" som de spelade väldigt snabbt i TV i början av åttiotalet (programtiden höll på att ta slut), om kärleken till Gary Numan och Fad Gadget, om varför Eddie inte sjunger på skånska, om nya albumet "En ny våg" och om bilolyckan som var nära att kosta dem livet
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Danko Jones kommer från Toronto. Sedan 1996 är han vokalist och gitarrist i en trio som han döpt efter sig själv. Hemma hos Strage pratar han om nya albumet "Electric sounds", om att bearbeta trauman genom att göra arg musik, om hans första punkband 3 Reasons To Puke, om att extrajobba i en porrbutik, om att hyllas av Keith Richards, om att göra en video med Lemmy och Ralph "Karate Kid" Macchio, om föräldrarna som fortfarande vill att han ska bli akademiker, om sin livslånga kärlek till Kiss och om den gången hans pappa bröt sönder hans exemplar av "Alive!". Danko Jones börjar också att gråta tre (nästan fyra) gånger under inspelningen ? bland annat när han lyssnar på Neil Youngs "Old man".
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Eirik Melstrøm var 13 när han fick Turbonegros album "Apocalypse dudes" i julklapp. Han bodde i Harestua, samma stad som Turbonegros yxhjälte Euroboy ? vars mor han hade som fransklärare (hon skickade hem Eirik när han kom till skolan i en "I got erection"-tröja). Några år senare blev Eirik gitarrist i sitt eget band The Good, The Bad & The Zugly som inte bara slagit Norge utan hela Europa med häpnad. Nu hälsar han och vokalisten Ivar Nikolaisen (som även sjunger i Kvelertak) på hemma hos Strage. De pratar bland annat om alla gånger de ljugit om vilka band de lyssnar på, om att äkta punk måste vara bitter, om Ivars uppväxt i en judiskinspirerad sekt ("vi var inte jewish, vi var jew-ish"), om att slåss mot systemet samtidigt som de tar emot bidrag ("vi spelar statsfinansierad oljepunk") och hur jobbigt det är med frågesport på puben när man bara vill supa.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Klara Andersson kallar sig Fågelle och kommer från Sennan, en liten ort utanför Halmstad. Hon spelade i punkbandet Poor Ducks innan hon gick en workshop med jazmusikern Mats Gustafsson och upptäckte experimentell musik. När hon pluggade på Musikhögskolan i Göteborg blev hon vän med Henryk Lipp, känd för sina samarbeten med Anna von Hausswolff, Freddie Wadling och Håkan Hellström. De har gjort två album tillsammans och det senaste, "Den svenska vreden", är en våldsamt vacker urladdning av viskningar och rop. Hemma hos Strage pratar Fågelle om att bo i Berlin, om sin skelettsamlande far, om att sampla kajors dödsskrik och om att sjunga duett med Thåström.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
The Brian Jonestown Massacre kommer från San Francisco och blev på nittiotalet lika kända för vilda slagsmål på scen som för sin sinnesutvidgande psykedeliapop. Ironiskt nog var det kaoset som gjorde att en riktigt stor publik fick upp ögonen för dem (i den kritikerhyllade dokumentären "Dig!"). Många upptäckte också gruppen när deras låt "Straight up and down" användes som ledmotiv i tv-serien "Boardwalk empire". Numera bor bandets ledare Anton Newcombe i Berlin. Han har gett ut 20 album och turnerar fortfarande över hela världen. Under ett besök i Stockholm hälsar han på hemma hos Strage för att prata om kärlekssånger med giftiga taggar, om att växa upp bland rika och tokiga människor och om hur man undviker att bli exploaterad av musikindustrin.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
"Det här är den inre musiken. Den inre rytmen", säger Marie Bergman medan hon spelar på tibetanska mässingsskålar, hummar harmoniskt och ger Strage klangmassage. Sedan berättar hon om sin långa karriär. Som 14-åring kånkade hon sin gitarr till Vispråmen Storken där hon fick träffa Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström. Fem år senare blev hon medlem i den lika sockersöta som folkkära gruppen Family Four. De vann Melodifestivalen 1971 och 1972 (Marie segrade även med Roger Pontare 1994, vilket gör henne och Carola till de enda artister som vunnit Mello tre gånger). Marie Bergman pratar också om att slå sig fri och göra solokarriär på sjuttiotalet, om att växa upp i familj på sju personer i en trea i Västertorp, om sin morfar som flydde från Ryssland 1911 och blev korv- och glassgubbe i Solna Centrum, om Family Four-kollegan Pierre Isacsson som dog på Estonia, om att bli kallad "urmoder för Skandinaviens singer-songwriters", om klassikern "Ingen kommer undan politiken" och om att anklagas för att inte vara tillräckligt politisk av den svenska musikrörelsen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I mitten av nittiotalet lyckades Lulebandet Fireside få kontrakt med American, Rick Rubins skivbolag. De fick som första svenskar åka med på Lollapalooza-turnén och Rubin tiggde om att få producera dem. Men USA-karriären var inte lika glamourös som den framstod i svenska medier. Hemma hos Strage minns sångaren Kristofer Åström och gitarristen Pelle Gunnerfeldt gig på Lollapalooza då bara tio personer lyssnade ? trots att det var 50 000 på området och tyst på de andra scenerna. De pratar också om sitt comebackalbum "Bin juice", om skateboarding, om ångest, om emotionell kontra politisk hardcore och om fritidsgårdar i Luleå.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Metalbandet Thundermother har just kommit hem från en USA-turné som förband till Scorpions. Nu hälsar gitarristen Filippa Nässil och sångerskan Guernica Mancini på hemma hos Strage. De pratar bland annat om kärleken till simpla AC/DC-riff, om indiska fans som försökte slita av dem håret, om att få en Louis Vuitton-väska av Paul Stanley, om att samla på Spice Girls-kort, om varför Filippa brukar få ångest på julafton, om nya albumet "Black and gold" och om hur Thundermother tog sig från fritidsgårdar i Växjö till Olympastadion i Berlin.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Jean-Jacques Burnel har spelat bas i The Stranglers sedan 1974. Numera är han gruppens enda originalmedlem. Hemma hos Strage minns denna punkpionjär de vilda åren på sjuttiotalet då The Stranglers hamnade i slagsmål både med The Clash och med svenska raggare. Efter att ha kastat en molotovcocktail mot de bilburna ungdomarna i Klippan 1977 deporterades Jean-Jacques & Co. I podden hinner han också prata om The Stranglers nya album "Dark matters", om karate, om LSD, om tysk synth och om Europas framtid.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Lou Koller är sångare i hardcorebandet Sick of it All från New York. Sedan starten 1986 har de haft ett stort inflytande både på sin genre och på moshpits. Mycket tyder på att Sick of it All uppfann den på hardcoregig populära aktiviteten "wall of death": när publiken delar upp sig i två halvor som rusar mot varandra och kolliderar. Hemma hos Strage pratar Lou också om att växa upp i sjuttiotalets New York, om att älska Kiss och få reda på att hans kusin en gång var Ace Frehleys barnvakt, om att få sin Black Sabbath-jeansväst beslagtagen av Hell's Angels, om när rapparna Mobb Deep snodde Sick of it Alls logotyp, om kaotiska konserter på CBGB's och om vett och etikett för stagediveande fans.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Han är trummis i Bob Hund, har ett förflutet i det hiphop-punkiga nittiotalsbandet Mindjive och gör som soloartist urtjusig synthmusik. Hemma hos Strage" dissekerar Christian Gabel sin låt "Videovåld" genom att spela upp dess inspirationskällor: strilande regn från ett Black Sabbath-intro, helikopterljud från Duran Duran, blodisande andetag från "Fredagen den 13:e"-soundtracket, en synthbeat från John Carpenter, skogstokiga flickkörer från Ennio Morricone och mycket mer. Han hinner också prata om dansbanan i Karlstad som gav upphov till låten "De vanställdas diskotek", om varför han alltid klär sig i brunt, om hans korta tid i metalbandet Malicious Infernal och om hur Henry Rollins blev hans något otippade ledstjärna.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.